5 Nisan 2017

Baran'ı Memeden Nasıl Kestim?





Baran’ı emzirirken hiçbir zaman şu yaşına kadar emzireceğim diye planlar yapmadım. Bu süreci tamamen Kaan’da da yaptığım gibi doğal akışına bıraktım. Baran’ın inek sütü alerjisi olduğu için çok hassastım sadece. Süt ve süt ürünlerini tüketemediği için olabildiğince emzirmek istiyordum. Çok sıkı bir diyet listemiz vardı, bu bana emzirmekten başka bir çarem yok hissi de veriyordu. Baran büyüdükçe, zamanla diyet listemiz açıldı. 18. ayda keçi sütü ve keçi sütü ürünleri diyet listemize eklendi.  Önce kek içinde keçi sütü, sonra keçi yoğurdundan yaptığı keçi peynirini denedik. Sonra da keçi yoğurduyla keçi sütüne başladık. Baran keçi yoğurdunu ve keçi peynirini severek yedi ama keçi sütünü sevmedi, tadına baktığı an biberonu fırlatıp atıyordu, farklı şekillerde sundum ama yine istemedi, bir yandan emerken bir yandan çok farklı bir süt tadını kabul etmesini beklemedim ve denemelere biraz ara verdim.

Baran 20. Ayını doldurduktan sonra iyice memeye düşkün olmaya başladı. Geceleri çok sık uyanıyor, gündüz beni ne zaman görse meme diye yapışıyor, üstümü başımı çekiştiriyordu. Emzirmezsem çılgınca ağlıyor, emzirirsem de memeden ayrılmıyordu. Son zamanlarda öğle uykularını bile memede uyumaya başladı. Daha memeden çekmeye çalışırken gözünü açıyor tekrar memeye yapışıp uykuya devam ediyordu. Bir saat boyunca kucağımda Baran’ı tutmak çok zor oluyordu. Gün içinde sık sık emmek istediği için göğsüm henüz tam dolmadan sürekli emziriyordum, artık bir ihtiyaçtan çok alışkanlık olmuştu, emzik niyetine beni kullanıyordu.

Geceleri çok sık uyanmaktan uykumu alamıyor, sabah sersem gibi uyanıyordum. Gün içinde de Baran çok zamansız emmek istediği için doğru dürüst yemek yemiyordu, az yiyip kalkıyordu, kısa bir süre sonra tekrar acıkıyor, zamansız yediği için öğünler karışıyordu. Tekrar meme istiyor, vermezsem üstüme başıma yapışıyor, çılgınca ağlıyordu. Böyle bir sarmala girince artık memeyi bırakmamız ikimiz içinde en sağlıklısı olacak diye düşündüm. Doktorumuzla konuştum,  Baran’ın alerjisinden ötürü danışmak istedim, durumumuzu anlattım o da kararımın doğru olduğunu söyleyince bir rahatladım. Kararımı verdim ama cesaret edemiyordum. Tek başıma bu sürecin altından kalkabileceğime inanmıyordum. Önce kendimi bu fikre hazırlamalıydım, Baran’ın alerjisinden ötürü kıyamıyordum ama yapmalıydım. Annemden bu süreçte bana destek olmasını istedim. Annem geldi, birkaç gün anneannesine alışsın istedim, alıştı, birkaç gün yine oyalandım. Akşam başlayalım anne, dur yarın öğle uykusuyla başlayalım derken birkaç gün daha geçti. Baktım ben erteliyorum hadi dedim bir gün, griptim kafamı kaldıramıyordum ama geldiler bu akşam başlayalım anne dedim.

Memeden kesme sürecinde hiçbir zaman göğsüme salça sürmeyi, bant yapıştırmayı falan düşünmedim, bu uygulamalar çocuğu kandırmak oluyor ve bence sağlıklı değil, konuşarak, anlatarak bıraktırmayı istiyordum.




O gece Baran’ı son kez emzirirken O’na anlattım, artık memede süt bitti annecim, bundan sonra biberonla süt içeceğiz ve sarılıp yatacağız. Öptüm kokladım, emzirdim ve uyudu.

Saat 00:00 da memeeeee! diye uyandı ki genelde anne diye uyanır. Gittim, memee memee meme istiyom diye çığlıklar atıyor, meme bitti annecim, Baran bütün sütleri içmiş, süt kalmamış, gel biz beraber uyuyalım dedim, kıyametler koptu, uzun bir süre aynı şeyleri tekrarladık, üstümdeki kıyafetleri parçalıyacaktı, çok sinirlendi, sonra ninni söylemeye başladım, kucağıma aldım sakinleşti, uykuya daldı tam uyudu derken uyandı, uyudu uyandı, uyudu uyandı, meme istedi, saat 02:00 oldu.

Sonra anneanneye gidicem dedi, gittik anneannesi aldı, biraz evde dolaştılar sonra ekmek istedi annemden ekmek yedi, sonra arka arkaya 2 kez daha istedi 3 dilim ekmek yedi! sonra su istedi, annem süt içer misin dedi? Keçi sütü verdik biraz süt içti, arada yine meme dedi, annem aldı derken 03:30 da anneannesi uyuttu, yatağına yatırdı. Tam ohh uyudu dedik, 5dk sonra uyanıp tekrar memee! diye bağırdı, ben aldım gel beraber yatalım dedim, yanıma yat anne dedi, sarılalım dedi, sarıldık biraz ninni söyledim saat 04:15 de bayıldı. .
Ben tam bittim o ayrı, hem hastalıktan hem duygusal açıdan, o öyle ağlarken perişan oldum, yok emziricem dayanamıyorum dediğim anlarda içimden bir ses hep durdurdu beni, dayan Pelin dedim, bu gece olmazsa başka bir gece yine aynısı olacak.

Saat 07:30’da da hiçbir şey olmamış gibi uyandı. Öğle uykusuna yine anneannesi yatırdı, emzirmedim. Sabah sütümü sağıp öğle uykusu öncesi biberonda verdim.
Birkaç gün keçi sütünü iyice içmeye başlayıncaya kadar göğsümde biriken sütü sağarak biberonla Baran’a vermeye karar verdim.

İkinci gece de emzirmedim, anneannesi uyuttu ama gece çok uyandı. Her uyanışında memee! diye çığlıklara devam etti. 
Kıyamadım, sadece ben ilgilendim, memedeki sütün hepsini içmiş Baran hiç kalmamış diyince çığlıklarla göğsüme kapanıp kapanıp ağladı.
Ona bir kere, meme acıdı annecim demiştim, o gece bana ‘meme acıdı anne’ diyip ağladı. Evet acıdı annecim dedim, üzüldüm diye bana sarılıp bir de beni teselli etmez mi, öldüm!

Yatarken baş ucumuza biberonda süt ve su koydum, her uyandığında süt ister misin, su ister misin diye sordum, ilk uyandığında süt istedi, sonra dandini söyle dedi, ninniyle sakinleşip uyudu hep, önce yanımda yatırıp sonra yatağına yatırdım. İlk geceye nazaran daha az ağlasa da çok uyandı. Saatlerce dandini söylemekten sabah sesim çıkmıyordu.  

Ertesi gün öğle uykusunu da arabada uyudu, uyku saatlerini arabada geçirelim istedim. Uyumadan önce yine biberonda süt verdim. Hala gün içinde de meme istiyordu. Gece çok uyanıp ayakta kaldığım için ben sarhoş gibiydim, annem ilgileniyordu.

Emzirmeyi kessem de diyeti henüz bozmadım çünkü hala Baran'a anne sütü vermeye devam ediyordum. Göğsümü günde 2 kez az az boşaltıyordum, sağdığım anne sütünü de uyku saatlerinden önce biberonla verdim. Birden hem emzirmeyi kesip hem de keçi sütüne mecbur bırakmak istemedim çünkü daha henüz çok bayılarak içmiyor. En azından uykuya geçerken bildiği bir tad ile uyusun, çok huysuzlaşmasın, yine bildiği tadı uykuyla bağdaştırsın istedim.

Böyle biberonla anne sütünü verince lıkır lıkır içiyor, istediği sütü içtiği için mutlu, çok huysuzluk çıkarmıyor, sadece gece uyanmalarında emzirmeyince kızıyor.O yüzden diyete devam ediyorum.



Üçüncü gece biraz zor uyudu, hiç meme istemedi ama henüz nasıl uyuyacağını bilemediği için yattı kalktı, yattı kalktı, ninni istedi, üstümü ört dedi, anne yanıma yat dedi, anneanne gelsin dedi, full kadro uyuttuk.

Geceyi ise daha iyi geçirdik, yine kalktı tabii ama meme demedi bu sefer, ninni söyledim, sarıldık, yanına yattım, biraz uğraştım uyudu. Sadece son kalktığında sabaha karşı bir daha uyuyamadı, süt istedi keçi sütü verdim, öbür süt dedi, anne sütünü içtiği biberonu istedi, o bitmiş annecim dedim kıyametler koptu, agladi, sonra kalkmak istedi saat daha 06:00 bile değildi, yatakta oturduk, kalkalım diye tutturdu, ne yaptıysam bir daha uyutamadım, uyandık ben tabii perişan, annem ilgilendi sağolsun. 

Bu süreçte yanınızda size destek olacak anne, abla, kardeş birilerinin olması gerçekten çok önemli, sabah tüm vücudum titrerken, Baranı anneme teslim edip, biraz uyudum. İyi ki annem yanımdaydı.

Yorgundum, uykusuzdum ama kararlıydım.

Dördüncü gece daha da iyiydi, uyandığı zamanlarda hiç meme sormadı, sadece ten teması istedi, sarıldık, yanında yattım, bir de pışpış istiyor. Sabah da 06:00 olmadan da kalkıyor, süt istiyor ve bir daha uyumuyor. 

Beşinci günümüzde annem evine döndü, artık baş başaydık, ben uyuttum, biraz zorlandı, dakikalarca dandini söyletti bana, bir an sussam chucky gibi kalkıyordu, sesim gitti.

Beşinci gece, bitti bu iş!  Baran hiç uyanmadan uyudu !!!

Memee feryatları olmadan, ağlamadan, sadece iki ık mık yaparak uyudu, tabii ben tedirgin olduğum için, sağdan sola dönse kalktım baktım o ayrı. 

Artık sabah çok erken ve acıkmış kalkıyor, daha gözünü açar açmaz hemen süt istiyor, o da olsun o kadar ne yapalım J

Alerjisi olan bebeği emzirmenin ne kadar zor olduğunu yine alerjiyle mücadele eden anneler çok iyi anlayacaktır. 

Emzirirken yediğine içtiğine çok dikkat etmek zorundasın, dışarıya çıkarken yemeğini yanında taşımak zorundasın, yoksa koca menüsü olan restoranlarda bile yiyecek birşey bulamazsın, sosu olmazsa yağı, yağı olmazsa susamı, domatesi, sütü, bişeyi dokunur! diyetinde bilmeden ufacık bir kaçak olsa kahrından ölürsün, başka süt içemiyor diye memeden kesmeye kıyamazsın.

Hep bu düşüncelerle bugüne kadar geldik, şimdi yine aynı psikolojiyle emzirmesem de anne sütünü sağıp vererek, yumuşak bir geçiş yapalım, biberonda keçi sütünü de rahatça içsin öyle bırakayım istedim.

Anne sütü verdiğim biberonda keçi sütü vermeye başladım çünkü tatlarıyla biberonları özdeştirmiş. Bir anne sütü bir keçi sütü verdim, ilk günlerde farklıydı o zaman anne sütü verdiğim biberonu istiyor keçi sütü verdiğimi fırlatıp atıyordu.
Anne sütünü sağıp verdiğim için ılık içiyor, keçi sütünü ise abisi dolaptan soğuk içiyor diye o da dolaptan istemeye başladı, soğuk içicem diyor.

On günün sonunda ilk defa verdiğim anne sütününden bir yudum aldıktan sonra koyup soğuk süt istiyom! dedi. Bu da bana cesaret verdi, keçi sütüne daha hızlı alışmaya başladı, içim daha rahat, zorlamadan yavaş yavaş tam iki haftanın sonunda anne sütünden de ayırdım. Tam 21 aylıkken memeyi bırakmış olduk, şimdi sadece keçi sütü içiyor hem de lıkır lıkır, alıştı, alışıyorlar, sadece biz zor alışıyoruz.

Tek tavsiyem bu sürece siz karar verin çünkü en doğru zamanı siz bilebilirsiniz ama kendinizi de gereksiz yıpratmayın, çocuklar yeni düzene çok çabuk ayak uydurabiliyorlar, o bağı koparmak istemeyen bizleriz aslında, ama bağ bir emzirmeyi kesmekle kopar mı? Kararlı olun, karar verdikten sonra geri dönmeyin, herşey yoluna girecek, inanın.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder