Bu hafta katıldığım JOHNSON’S®
markasının İstanbul’da gerçekleştirdiği toplantıda, yeni kampanyası ile çocuk
gelişiminde banyo zamanının ardında yatan bilimin önemine dikkat çeken JOHNSON’S®ın tüm dünyada başlatığı 'çok daha
fazlası' kampanyasını dinledim. Televizyon programcısı Esra Erol’un
moderetörlüğündeki toplantıda, Yeni
Doğan ve Çocuk Hastalıkları Uzmanı Dr. Gülnihal Şarman, Johnson & Johnson
Profesyonel Program Müdürü Ecz.Buket Halvaşi ve dünyanın bir numaralı parfüm
üreticisi Givaudan’dan Anne Churchill, dokunmanın, banyo-masaj ritüelinin ve
kokunun bebek gelişimi üzerindeki etkileri ile ilgili bilimsel verileri bizlerle
paylaştılar.
JOHNSON’S® duyuların bebek gelişimindeki önemine
dikkat çekerken, araştırmalarda elde edile bulgularla, dokunma ve kokunun
çocukların sosyal, duygusal ve fizyolojik gelişimi üzerindeki faydalarını
vurguluyor ve banyo ve masajın aslında göründüğünden çok daha fazlası olduğunun
altını çiziyor.
ÇOKLU DUYU UYARIMI VE BANYO-MASAJIN FAYDALARI,
Çoklu Duyu Uyarımı; doğumdan sonra
ilk üç yıl içerisinde bebeğin iletişimini, zekasını, sosyal ve duygusal gelişimini destekleyen beyindeki
birçok sinirin hızlı gelişimini etkilemektedir.
Sağlıklı ve premature bebeklerin
daha az stres hissetmesine, daha iyi kalitede ve sürede uyumasına, prematüre
bebeklerin daha kısa sürede hastaneden çıkmasına ve hızlı kilo almasına fayda
sağlamaktadır.
İşitme, dokunma, görme, motor
koordinasyon ve denge duyuları olmak
üzere tüm duyular, bebekle sıcak ve sakin bir sesle konuşarak, masaj
aracılığıyla dokunarak, göz kontağı kurarak ve yatay şekilde sallayarak
uyarılabilir.
Bunları Biliyor muydunuz????
Banyo ve masaj ritüellerinin tüm
duyuların uyarılarak bebekler için deneyimlerin yaratılması için ideal bir
fırsat olduğunu biliyor muydunuz?
Araştırmalar;
· Baloncuklar ile oynamanın bebeğin el-göz koordinasyonunu geliştirmesine ve
nesneleri keşfetmesine yardımcı olduğunu göstermiştir.
·
Banyo sohbeti yapılan
bebeklerin akranlarına nazaran, 2 yaşına geldiklerinde daha geniş
bir kelime dağarcığı ile konuştuklarını göstermiştir. Aynı şekilde
çocukların 3 yaşına kadar duydukları sözcükler, gelecek akademik başarıları ile
ilişkilendirilmektedir.
·
Bebeklerin hoş kokulu
bir banyo ürünü ile yıkandıklarında, kokulu banyo ürünü ile yıkanmayan
bebeklere kıyasla, ebeveynlerine %30 daha fazla bağlılık sergilediklerini ve bu
bebeklerin uyku öncesinde ağlamalarının yaklaşık %25 daha az olduğunu ortaya
koymuştur.
·
58 anne-bebek çifti
ile yapılan bir çalışma, kokulu banyo ürünü ile ılık bir banyo sonrasında uyku
vakti rutini uygulanan bebeklerde uykuya dalma süresinin %37 daha kısa olduğunu
ve sabah uyandıklarında çok daha iyi bir ruh halinde olduklarını göstermiştir .
·
Bebeğin büyümesi ve
gelişmesi, iletişim kurması ve öğrenmesi için ebeveynin sevgi dolu rutin dokunuşlarının ve masajın çok önemli
olduğunu gösteriyor . Rutin olarak dokunulma ve masaj deneyimi yaşayan
bebeklerin (bu deneyimleri yaşamayan bebeklere kıyasla), %50 daha fazla göz
teması kurduğu, aynı zamanda genel anlamda üç kat daha fazla olumlu ifade
sergileme (gülümseme, göz teması) olasılığı olduğunu göstermektedir.
· Banyo ve masaj aracılığı karşılıklı cilt temasının kurulmasının hem
bebeklerde hem de ebeveynlerde stres düzeyini (kortizol) azalttığını
göstermektedir.
JOHNSON'S® Global Banyo Raporu
JOHNSON'S® Global Banyo Raporu Nielsen tarafından Türkiye’de ve Harris
Poll tarafından yedi ülkede (İngiltere, Brezilya, Kanada, Çin, Hindistan,
Filipinler, A.B.D) internet üzerinden
gerçekleştirilen ve küçük yaşta çocuğu olan 3900’den fazla ebeveynin katıldığı anket
çalışması ile bir oluşturulmuş.
Dünyada ve Türkiye’de 3.900’den
fazla ebeveynin katıldığı, JOHNSON'S® Global Banyo Raporu göre;
· Türk ebeveynlerin
%70’i banyo zamanının çocukları ile geçirdikleri en kaliteli zaman olduğunu
ifade ediyor.
· Türk ebeveynlerinin
çoğu yine banyoyu çocukları ile geçirdikleri özel bir aktivite olarak
tanımlıyorlar (71%).
· Dünya genelinde
ebeveynlerin yarısından azı (%42), banyo zamanını bebeklerinin beyin gelişimi
için son derece önemli olduğunu söylerken, bu oran Türkiye’de %36.
· Türk ebeveynlerine
göre, beyin gelişimi için önem sırasında banyo, sağlıklı yemek, oyuncaklarla
oynamak ve bebek ile iletişimden sonra geliyor.
· Dünya genelindeki
ebeveynlerin yaklaşık dörtte biri (%23) ile kıyaslandığında, Türk ebeveynlerin
%32 si bebeklerinin beyin gelişimi için bebeklerine masaj yapmanın son derece
önemli olduğunun bilincinde.
· Türkiye’de
ebeveynler çocuklarına haftada 2 kere banyo yaptırırken bu rakam dünya
genelinde 6.
· Türk bebeklerin
banyo süresi* 18 dakika, dünya ortalaması ise 20 dakika.
· Ebeveynlerin büyük
çoğunluğu (%85) banyo ile ilgili olumlu duygular hissediyor. Banyoyu bitirdikten sonra en yoğun
hissettikleri duygu ise mutluluk.
· Banyo, Türk
ebeveynlerinin bebeklerini sakinleştirmek için başvurduğu yöntemler arasında
ilk sıralarda geliyor.
· Türkiye’deki 'Akıllı Telefon Kuşağı' ebeveynlerinin çoğu, çocukları ile
ilgilenirken cep telefonlarının sıklıkla dikkatlerini dağıttığını kabul ediyor.
Ebeveynlerin %61’i oyun sırasında, %55’i sarılma, kucaklaşma anlarında, %53’ü
yemek zamanında cep telefonları ile ilgileniyor. Banyo zamanı ise, teknolojinin
giremediği kurtarılmış bir bölge ve ebeveynler banyo zamanı sırasında cep
telefonlarını nadiren kullandıklarını veya hiç kullanmadıklarını belirtiyorlar.
· Ebeveynler güzel
kokan banyo ürünlerinin bebek banyosunun önemli bir parçası olduğunu
belirtiyorlar.
· Türk ebeveynlerin
coğunluğu için banyo zamanı uyku rutininin bir parçası.
· Türk anne ve
babaları, birden fazla çocukları var ise beraber yıkadıklarını söylüyorlar.
· Türkiye’de ve
dünyada banyo zamanından genelde anneler sorumlu.
· Ebeveynler
çocuklarına yaptırdıkları ilk banyoyu “çok önemli bir an” olarak tanımlıyorlar.
· Ebeveynler banyo
sonrası çocuklarının kokusunun “dünyadaki en güzel koku” olarak tanımlıyorlar.
* Banyo süresine, banyoya hazırlık aşaması ve banyo sonrası
çocuğu kurulama, saçını kurutma vs dahildir.
Bizim için de Kaan ilk banyosunu
yaptığı günden itibaren banyo en keyifli vakit geçirdiğimiz yer ve zaman dilimi
olmuştur. Kaan doğduğundan beri banyoyu çok seviyor, suda olmaktan çok büyük
keyif alıyor, küvetini dolduruyoruz ve dakikalarca elleri ayakları buruş buruş
oluncaya kadar suda kalıyor, bol bol köpüklerle ve banyo oyuncaklarıyla
oynuyor. Sırayla balıklarını yüzdürüyor, Banyo oyuncaklarıyla hikayeler
yaratıyor, öğrendiği şarkıları söylüyor.
Banyo bizim için hiçbir zaman
hızlıca yıkanıp çıktığımız bir aktivite olmadı, aksine kaliteli vakit
geçirdiğimiz, özel bir aktivite oldu, zaman kısıtlamamız olmadığı gibi, 1 saate
yakın banyoda kaldığımız günlerde oluyor. Bir aksilik olmadığı sürece de
doğduğu günden beri her gece yatmadan önce banyo yapıyoruz, banyo aynı zamanda
bizim uyku rutinimizin bir parçası. Banyoda rahatladıktan sonra, banyo sonrası kremleriyle
yaptığımız masajla iyice uykuya hazır hale geliyoruz. Masaj yapmak bebeklerin beyin
gelişimi için son derece önemli, bu bilinçle masajını doğduğu günden beri ihmal
etmemeye çalışıyorum.
Bebeğin büyümesi ve gelişmesi,
iletişim kurması ve öğrenmesi için biz ebeveynlerin sevgi dolu dokunuşlarına ihtiyaçları var, eskilerin her
ağladığında kucağınıza almayın, çok kucakta tutmayın şımarmasın söylemlerinin
aksine bebeğinizi bol bol kucağınıza alın, O'na dokunun, bol bol cilt temsaında
bulunun.
Toplantı sırasında bizlere dağıtılan
bir tül mendili 4'e katlayarak gözümüze tuttuk ve katlarını yavaş yavaş açtık, kulak
tıkaçlarını hafif bol bir şekilde kulağımıza taktık ve yeni doğan bebeklerin aslında ne kadar az
gördüğünü ve duyduğunu deneyimledik, her geçen gün bebeklerin kulakları
açılıyor ve birkaç ay sonra bizler kadar net görebiliyorlar, bu yüzden
yenidoğan bebeklerin sağlıklı gelişimi için onlarla kuracağımız ten teması çok
çok önemli. Bebeğinize dokunmaktan çekinmeyin, banyoda bolca vakit geçirip, ona
bolca masaj yapın...
TÜRK EBEVEYNLERİN YAKLAŞIK ÜÇTE İKİSİ (%64) BANYO ZAMANININ
BEYİN GELİŞİMİNDEKİ ÖNEMİNİ HAFİFE ALIYOR
JOHNSON’S® yeni kampanyası ile çocuk gelişiminde banyo
zamanının ardında yatan
bilimin
önemine dikkat çekiyor
JOHNSON’S® bebek cilt bakımındaki 125 yıllık bilgi birikimini ile
araştırmalarını bir adım öteye taşıyarak, sağlıklı bebek gelişiminin
arkasındaki bilimi keşfediyor. Duyuların
bebek gelişimindeki önemine dikkat çeken JOHNSON’S®,
araştırmalarda elde edilen bulgularla, dokunma ve kokunun çocukların sosyal,
kognitif, duygusal ve fizyolojik gelişimi üzerindeki faydalarını vurguluyor; banyo
ve masajın aslında göründüğünden çok daha fazlası olduğunu belirtiyor.
Banyonun ve masajın önemli rolünün
ebeveynler tarafından anlaşılmasına yardımcı olmak için, JOHNSON’S® tüm dünyada “ÇOK
DAHA FAZLASI” kampanyasını başlatıyor. Kampanya banyo ve masajın,
ebeveynlere bebeklerinin duyularının tüm gücünü açığa çıkartabilme ile beraber bebeklerinin
öğrenme, düşünme, sevme ve büyüme becerilerini geliştirmek için benzersiz bir
fırsat sunduğunun altını çiziyor.
Dünya Sağlık Örgütü (WHO), bebeklerin
sağlıklı büyümesi ve beyinlerinin gelişimi için bebeklerin tüm duyularının
uyarılmasının gerektiğini belirtmektedir.
JOHNSON’S®’ın da desteklediği
ve banyonun temizlenmekten çok daha fazlası olduğunu öne çıkartan uluslararası
araştırmaların çıktıları ise oldukça etkileyici.
Bu araştırmalar, banyo sırasında
baloncuklar ile oynamanın bebeğin el-göz koordinasyonunu geliştirmesine [1]
ve nesneleri keşfetmesine yardımcı [1],2
olduğunu gösteriyor. Banyo sohbetleri, bebeklerin dil ve konuşma gelişimi
üzerinde de etkili. Araştırmalar ebeveynlerin sohbet ettikleri bebeklerin akranlarına nazaran, 2 yaşına geldiklerinde daha
geniş bir kelime dağarcığı 3 ile konuştuğunu
ortaya koyuyor. Banyo ve masaj aracılığı karşılıklı cilt temasının kurulmasının
hem bebeklerde hem de ebeveynlerde stres düzeyini (kortizol) azalttığını 4,5 da
aynı şekilde bu araştırmalar ile belirlenmiş. Rutin olarak dokunulan ve masaj yapılan
bebeklerin (bu deneyimleri yaşamayan bebeklere kıyasla), %50 daha fazla göz
teması kurduğu 6, aynı zamanda genel
anlamda üç kat daha fazla olumlu ifade sergileme (gülümseme, göz teması)
olasılığı olduğunu 7 çarpıcı bir sonuç
olarak karşımıza çıkıyor. Yine bu çalışmalar bebeklerin hoş kokulu bir banyo
ürünü ile yıkandıklarında, kokulu banyo ürünü ile yıkanmayan bebeklere kıyasla,
ebeveynlerine %30 daha fazla bağlılık sergilediklerini 8 ve bu
bebeklerin uyku öncesinde ağlamalarının yaklaşık %25 daha az olduğunu gösteriyor
9.
Banyo ve masajın bebeğin gelişimi
için faydası araştırmalar ile kanıtlanmış iken, JOHNSON’S®’ın dünyada Türkiye
dahil 8 ülkede gerçekleştirdiği internet
üzerinden yapılan anketin sonuçlarına göre, ebeveynlerin banyo ve masajın
bilimsel faydalarını bilmediği görülüyor.
Dünya genelindeki ebeveynlerin sadece %42’si banyo zamanını bebeklerinin
beyin gelişimi için son derece önemli bulduğunu söylerken, bu oran Türkiye’de
%36 ile dünyanın da gerisinde. Bebek gelişimi için oldukça önemli olan banyo Türkiye’de
toplam 18 dakika sürerken, dünya
ortalaması 20 dakika. Ayrıca, Türkiye’de ebeveynlerin bebek yıkama sıklığı da
dünyadan oldukça düşük, Türk aileler çocuklarına haftada iki kere banyo
yaptırırken bu rakam dünya genelinde 6, hatta Brezilya’da yıkama sıklığı haftada
9’a kadar çıkıyor. Dünya genelindeki ebeveynlerin %23’ü ile kıyaslandığında, Türk
ebeveynlerinin %32’si bebeklerinin beyin gelişimi için masaj yapmanın son
derece önemli olduğunu söylediğine dikkat çeken ankete göre, Türk ebeveynler
dünya geneline göre dokunmanın gücünü daha önemli görseler dahi bu oran hala
oldukça düşük.
JOHNSON’S®, ÇOK DAHA FAZLASI
kampanyası kapsamında, 10 Mayıs 2015, tarihinde Anneler gününden itibaren yola
çıkacak olan mobil “JOHNSON’S® Bebek Bakım Merkezi” ile ülke çapındaki
hamilelere ve annelere bu bilimsel faydaları anlatmayı hedefliyor. 30’dan fazla
ili ziyaret edecek olan “JOHNSON’S® Bebek Bakım Merkezi” dört farklı bölümden
oluşuyor : “Seminer Köşesi”nde, annelere uzmanlar tarafından sağlıklı bebek
gelişimi eğitimi verilirken; “Bebeğime Mektup Köşe”sinde, anneler doğacak
bebeklerine duygularını ifade etme şansını bulacaklar. Anneler eğitim alırken çocukları “Oyun
Köşesi”nde hoşça vakit geçirebilecek ve “Sohbet Köşesi”nde ise anneler
birbirleriyle deneyimlerini paylaşabilecekler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder