2 Haziran 2014

Çocuklarda Kalsiyum İhtiyacı


Kaan ek gıdaya geçtiğinden beri dengeli beslenmesine çok dikkat ediyorum. Günlük alması gereken besinleri doğru miktarlarda alması için haftalık menüler oluşturuyorum böylece günlük protein, kalsiyum, karbonhidrat ihtiyaçlarını kontrollü bir şekilde karşılayabiliyoruz.
Kaan 16 ay boyunca anne sütüne devam etti, 16. ayda artık çok yorulmaya başladığım için doktorumuzun kontrolünde anne sütünü kestik. Anne sütünden sonra inek sütüne nasıl tepki vereceğini çok merak ediyordum.
Memeden kesmemizin ardından, ilk sabah kahvaltısının yanında bardakta inek sütü verdim. Kaan kahvaltıda bardakta anne sütü içmeye alışkın olduğu için, inek sütünü de bardakta, oda sıcaklığında verdim, tadına baktı hemen itti elimi, içmedi. Bunun üzerine akşam sütünü anne sütü sıcaklığında içmek isteyebileceğini düşünerek biraz ısıtıp verdim, yine içmedi. Ertesi gün sütünün içine bal koydum yine içmedi. Gün içinde ara ara tekrar verdim içmedi.  Ara öğününde kekinin yanında verdim, eliyle itti. Bardakta verdim, içmedi. Biberonda verdim içmedi. Günlerce uğraştım ama bir türlü inek sütünü içiremedim, alışamıyordu. Çok üzülüyordum, kalsiyum ihtiyacı için çok önemliydi çünkü büyüme ve gelişme döneminde çocuklarımızın bol miktarda kalsiyuma ihtiyaçları var.

Kalsiyum, bebeklerimizin büyüyen kemiklerinin ve de çok önemli olan dişlerinin sağlıklı ve güçlü olması için gerekli olan önemli bir mineral ve vücudumuzun yapıtaşı.

Öncelikle bu dönemde çocuklarımızın kemik gelişimeleri için bol miktarda kalsiyuma ihtiyaçları varken, önümüzdeki yıllarda da kemik yapılarının korunması, kasların görev yapabilmesi, kalbin düzenli kasılması ve kan pıhtılaşması için kalsiyuma ihtiyaçları olucak. Özetle her yaşa göre miktarı değişmekle birlikte, vücudumuzun kalsiyuma ihtiyacı var.
Süt içiremediğim için Kaan'a gün içinde yedirdiğim yoğurt miktarını arttırdım. Öğle ve akşam yemeklerinin yanında 200 ml yoğurt yedirirken bir de ara öğün olarak 200 ml yoğurt ekledim. Sabah kahvaltısında da hem yumurtasının içine peynir koyuyor, hem de ayrı olarak bir kibrit kutusu peynir yediriyordum. Günlük kalsiyum ihtiyacını fazlasıyla karşılıyorduk fakat yine de süt içmiyor olması beni rahatsız ediyordu.
Peki siz çocuğunuzun günlük kalsiyum ihtiyacını biliyor musunuz?
Çocukların kalsiyum ihtiyaçları, günlük alması gereken kalsiyum miktarları yaşla birlikte farklılık gösteriyor. Çocuklarda;
0-6 ay günde 210 mg
7-12 ay günde 270 mg
1-3 yaş günde 500 mg
4-8 yaş günde 800 mg
9-18 yaş günde 1300 mg kalsiyum alınımı sağlanmalıdır.

Hangi yiyecekler kalsiyum içerir?
En iyi kalsiyum kaynağı tabiki süt ,peynir, yoğurt ve diğer süt ürünleridir.
Örneğin bir bardak süt ve yoğurtta 300 mg, bir kibrit kutusu peynirde 200 mg kalsiyum vardır.
Bunların yanısıra yeşil yapraklı sebzeler de iyi birer kalsiyum kaynağıdır.
Karnıbahar, brokoli, kurubaklagiller, kurutulmuş meyveler, susam, fındık, pekmez kalsiyum içeriği yüksek gıdalardır. Pekmezi içiremiyorsanız, meyvesinin içine karıştırarak da verebilirsiniz. Ben muzunun içine koyarak yediriyorum.


Sadece yoğurt ve peynirden günlük kalsiyum ihtiyacımızı fazlasıyla karşılamamıza rağmen Kaan'ın süt içmemesine çok takılmıştım ve her yolu deniyordum, bir gün çocuklar için olan 200 ml lik küçük pipetli sütleri denedik ve Kaan pipetten soluksuz süt içti! Şok olmuştum, oğlumun istediği buymuş meğer :) Şimdi Pınar'ın 1 yaş üstü çocuklar için olan sütlerini alıyorum, Kaan bayılarak süt içiyor. İnek sütünü ağzına koymayan oğlum, gün içinde sürekli 'anneeee süt' diye peşimde dolanır oldu, bizim frenlememizle günde 600 ml süt içiyor, çok mutluyum!
Siz de çocuğunuza süt içirmekte zorlanıyorsanız, pipetli çocuk sütlerini denemenizi tavsiye ederim :)


Kalsiyum emilimi için tabiki D vitaminine de ihtiyaç olduğunu unutmayalım.
Süt ürünleri, margarin ve balık yağı D vitamini içermesine rağmen bu vitaminin en önemli kaynağı güneş ışığıdır. Yaz ayları yaklaşmışken, günlük 15 dakika güneş ışığından bebeklerimizi faydalandırmalıyız. Kışın bile güneşli günlerde perdenizi açıp bebişinizin bacaklarını güneşe tutarak, evinize giren güneş ışığından faydalanabilirsiniz.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder