12 Haziran 2014

Bebeklerde Yemek Düzeni Oluşturma




Bebeklerin 6.ayı gelişimlerinde önemli bir evrenin başlangıcı oluyor. İlk 6 ay anne sütüyle ya da mama ile beslenen bebeklerin, 6. ay itibari ile başlanan ek gıdaları ile anneler için yeni bir dönem başlıyor. ilk haftlarda günde 1 öğün sebze çorbaları ile başlanan ek gıda döneminde giderek artan öğün ve ara öğün sayıları için ilk günden itibaren bir yemek düzeni oluşturmak, bebeğinizle düzenli ve sağlıklı yemek saatleri geçirebilmeniz için çok çok önemli.

Ben Kaan'ı ilk 6 ay sadece anne sütüyle beslemiştim ve 6.aydan sonra ek gıdalara da başlayacağımız için açıkcası biraz geriliyordum. Çünkü emzirerek bebeği beslemek çok büyük rahatlıktı, çok fazla avantajı vardı, her an hazır yemeği var gibi, doyduğunu anlıyorsunuz, ağladığında hemen emzirip sakinleştirebiliyorsunuz, gece uyandığında mama hazırlamak için vakit harcamanıza gerek olmadan hemen bebeğinizi besleyebiliyorsunuz. En önemlisi de bebeğiniz de siz de bu düzene çok alışıyorsunuz.

Diğer yanda da yepyeni bir düzen sizi bekliyor,  sebze çorbasını sevecek mi, kaşıkla beslenmeye hemen alışacak mı, ne kadar yedirmeliyim, doydu mu, az mı yedi acaba, saatlerce mama sandalyesinde oturucak mıyız?, ya mama sandalyesinde oturarak yemek istemezse??, yemek yedirirken çizgi film izlemeli mi?? gibi gibi bir sürü soru eşliğinde.
 

Yemek düzenimize nasıl başlarsak öyle devam edeceğini biliyordum çünkü bebekler sizin onlara sunduğunuz düzene hemen alışıyorlar ve sonra o düzeni değiştirmek çok zor olabiliyor.

Bu sebeple doktorumuzun da yönlendirmeleriyle bir yemek düzeni oluşturdum ve bunun faydasını çoook çok gördüm diyebilirim.

·       Öncelikle evin içinde bebeğinize yemek yedireceğiniz alanı belirleyin ve bunu hiç değiştirmeyin. örneğin mutfak masasının yanında ya da salonda yemek masasının yanında gibi.
·       Bebeğinizi mama sandalyesine oturtun ve yemeğini sadece mama sandalyesinde yedirin. Böylece belli bir süre sonra mama sandalyesine oturduğunda yemek saatinin geldiğini ve yemek yiyeceğini anlamaya başlayacak. Bugünlerde kazanılan bu alışkanlık sayesinde yürümeye başladıktan sonra bir kaşık yedirebilmek için arkasından koşmaktan kurtulacaksınız.
·       Öğün saatinizi belirleyin ve her gün aynı saatte bebeğinizi beslemeye özen gösterin.
·       Bebeğinizin öğün süresini 30 dk olarak belirleyin. 30 dk sonra bebeğinizi mama sandalyesinden kaldırın, bu süre bebeğinizin yemesi için yeterli bir süredir. Aynı zamanda, belirli bir süre içinde yemek yemeği de öğrenecektir.
·       Yemek sırasında televizyon açmayın ve oyuncak vermeyin, bebeğiniz yemek yediğinin bilincinde olarak yemeğini yemeli.
·       Bebeğinize yemeğini yedirirken ağzının kenarını hep kaşıkla toparlayın ve sadece yemeği bittikten sonra ağzını silin. Böylece bebeğiniz ağzı silindiği zaman yemeğinin bittiğini öğrenecektir.
·       Ve istemiyorsa bebeğinize zorla bir kaşık daha yedirmek için uğraşmayın! Bırakın o bir kaşık tabakta kalsın. Zorla yemek yedirilen bebeklerde ileride yeme problemi olacağını unutmayın.


Ben 6.aydan beri Kaan'a bu düzeni uyguluyorum. Tüm öğünlerimizi mutfak masasının yanındaki mama sandalyemizde yiyoruz. Kaan sabah kalkar kalkmaz mutfağa koşup mama sandalyesine tutunuyor ve oturmak istediğini gösteriyor. Çünkü biliyor ki oraya oturarak kahvaltısını yapıcak ve ben de anlıyorum ki çok açıkmış :)

Ve yine gün içinde acıktığı zaman ya da ana ve ara öğünleri dışında birşey yemek istediği zaman hemen gidip mama sandelyesine tutunuyor ve anne mama diye bana sesleniyor. Anlıyorum ki birşeyler yemek istiyor.

Dışarıda olduğumuz zamanlarda da eğer restoranttaysak yine mama sandalyesi istiyorum, çocuksuz bir evde ya da mama sandalyesi bulamayacağımız bir ortamda isek de yanımda taşıdığım koltuk yükselticimize oturtarak yemeğini yediriyorum.


Mama sandalyesine oturduktan sonra hemen önlüğünü istiyor benden, önlüğümüzü takıyoruz ve 30 -40 dk arasında yemeğimizi yemeğe çalışıyoruz. Büyüdükçe öğün içeriğimiz arttığı için bazen 30 dk yetmeyebiliyor. Ama 1 yaşına kadar 30 dk ile sınırlı kalmanızı tavsiye ederim, sonrasında sıkılmaya da başlıyorlar.

1 yaşına kadar yemek sırasında televizyon açmadım ve oyuncak da vermedim. Böylece başbaşa sadece yemeğimize konsantre olarak keyifle yemeğimizi yedik, kesinlikle tavsiye ediyorum. Fakat 1 yaşından sonra hızla çıkardığımız dişlerimiz bize biraz konsantre problemi yaşatmaya başladı bu sebeple arasıra sevdiği çizgi filmi izleyerek ya da mutfakta ilgisini çeken onlarca mutfak gerecinden birkaçını vererek yemeğini yediriyorum. Böyle sıkıntılarınız yoksa tv karşısında ya da oyuncak vererek yedirmemenizi tavsiye ederim çünkü o zaman gerçek anlamda yemek yediğinin bilincinde olarak yiyemiyor.

Ek gıdaya başladığımız ilk günden beri Kaan'ın yemek sırasında hep ağzının etrafını kaşıkla toplamaya özen gösterdim ve sadece yemeği bitince ağzını ıslak mendil ile sildim. Şimdi artık biliyor ki ağzı silindiği zaman o yemek bitti ve artık bir kaşık dahi yemeyecek. Bazen de Kaan daha yemeği bitmeden ıslak mendilini ve ağzını göstererek anne sil diyor, anlıyorum ki artık doydu ve yemek istemiyor, ben de bir kaşık dahi vermiyorum, ağzını silip yemeğimizi bitiriyorum. Böylece doğduğu zaman zorla yedirilmeyeceğini bildiği için daha rahat yemeğini yiyor.


Bebeğinizle düzenli, sağlıklı ve mutlu yemek saatleri geçirmek için yemek düzenini en baştan belirlemenizi kesinlikle tavsiye ederim, ben çok faydasını gördüm, yemek saatleri bizim için hiçbir zaman bir bilinmez olmadı, hep mama sandalyesinde oturduğu için 1 kaşık yedirebilmek için evin içinde peşinden koşmak zorunda kalmadım ve hiç yedi yemedi, doydu doymadı krizleri yaşamadık. Bebeğinizle en baştan oluşturacağınız yemek düzeninin sizi çok rahatlatacağına eminim.Tüm annelere çok keyifli yemek saatleri diliyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder