20 Kasım 2015

Yine Yeni Yeniden, Süt Alerjisi!

Süt alerjisi aslında hayatımızda yeni birşey değil, süt alerjisi nedir?, biliyorum, tanıyorum, yaşadık. Kaan'da doğumundan 3 hafta sonra ortaya çıkmıştı, emziriyordum ve emzirdiğim için sütümden ona geçiyordu, bu yüzden ben çok sıkı bir diyete girmiştim. 6. ayda ek gıdaların bebek beslenmesine eklenmesiyle, diyetini yaptığım besinleri öncelikle süt ve süt ürünleri olmak üzere yavaş yavaş, tek tek, 3 gün kuralını uygulayarak denemeye başladım. Kaan'ın vücudu bu besinlere tepki vermeyince yavaş yavaş bu besinleri Kaan'a yedirmeye ve kendi diyetime eklemeye başladım. 6 ay gibi kısa bir sürede atlattığımız için biraz şanslıydık aslında, çok daha uzun sürebilirdi. Kuruyemiş, çikolata, kuru kayısı, kuru incir gibi alerjik besinleri ise 3 yaşına kadar mümkün olduğunca diyetinden çıkardık, yeni yeni rahatça yemeğe başladı diyebilirim.

Baran'a hamileliğim döneminde tanıştığım bir alerji uzmanı doktor, daha Baran karnımdayken Baran'da da alerji görülme olasılığının çok yüksek olduğunu söylemişti. O zaman yine aynı şeyleri yaşayabileceğimizin ihtimali için çok üzülmüştüm çünkü gerçeten zor bir süreç. Doğumdan sonra ilk günler çok tedirgindim, her an süt alerjisi kapımızı çalıcak diye bekliyordum, haftalar geçiyor ama Baran'da bir alerji belirtisi görmüyorduk,  bu sefer atlattık diye seviniyordum ta ki geçen haftaya  kadar.

Aslında Baran 3. ayını doldurduktan sonra bazı günler yeşil sümüksü kaka yapmaya başlamıştı. Süt alerjisine ihtimal vermediğim için o gün yediklerimden dolayı olduğunu, ayaklarını üşütmüş olabileceğini ya da benim üşütmüş olabilme ihtimalimden dolayı böyle kaka yaptığını düşünmüştüm. Şimdi kendime çok kızıyorum! İhtimal vermedim, doktorum da zaten ilk etapta en çok aileler kabullenmek istemiyor diyor. 

Süt alerjisinin en belli başlı belirtileri;
·       beslenme sonrasında kusmalar ve buna bağlı olarak kilo alamama
·       kanlı ve sümüksü dışkılama ve bazen ishal, bazen de kabızlık 
·       ciltte egzama tarzında kızarık ve kaşıntılı deri döküntüleri 
·       Aşırı ağlama ve ciddi gaz sancısı
·       Geçmeyen bir hırıltı, öksürük ve burun tıkanıklığı
·       Tekrar eden bronşit ve/ veya bronşiolit atakları
·       Anafilaksi çok nadir görülür, inek sütü proteini alımından hemen sonra ( en geç 1 saat içinde) gelişir. Yüzde, dil ve ağızda şişme, solunum yollarında gelişen ödeme bağlı olarak ortaya çıkan nefes almada güçlük ve tansiyonda düşme ile birlikte görülen bir şok tablosudur. Hemen tedavi edilmezse ölümcül olabilir. 

Kanlı ve sümüksü dışkılama, aşırı ağlama ve ciddi gaz sancısı, kusma ve kilo alamama, burun tıkanıklığı, hırıltı bizim en belli başlı alerji belirtilerimiz oldu.

Geçen hafta bir akşam Baran birden ağlamaya başladı, sanki etinden et koparılıyormuş gibi durmaksızın ağlıyordu, ne yapsak susturamıyorduk, genelde Baran'da alışık olduğumuz bir tablo değil, çünkü huzursuz mız mız bir bebek değil. Ne olduğunu anlayamıyorduk, çocuğu bir sallıyor, bir yatırıyorduk, kucaktan kucağa geziyordu, arada açıktı mı acaba diyip emzirmeye çalışıyor, yok yok uykusu geldi diyip uyutmaya çalışıyordum, uyumuyordu,  emmek istemiyordu, inanılmaz huzursuzdu, emziği reddediyordu, sadece çığlık çığlığa ağlıyordu, hepimiz ayaktaydık, o gün kaka da yapmamıştı, acaba o yüzden mi kıvranıyor diye de düşünüyordum, daha fazla dayanamayıp, Baran'ı acile götürdük. Baran hastanede hala durmaksızın ağlıyordu, biraz ateşi de vardı, bir fitil verip önce Baran'ı sakinleştirdiler. Acil doktoru kulaklarını ve boğazının kızarmış olduğunu gördüğünü ve bunun bir soğuk algınlığı olabileceğini düşündü, eve döndük. Benimse içim rahat değildi.

Baran birkaç saat sakinleştikten sonra yine çığlık çığlığa ağlamaya başladı, hala kaka yapmamış olması beni rahatsız ediyordu, çünkü normalde günde 5 kez kaka yapan bir bebek. Küvetini doldurduk, sıcak suda biraz rahatladı, sakinleşti ama sudan çıkınca yine huzursuzlanmaya başladı, böyle uykusuz sabahı sabah ettik.

Sabah Baran'ı kaptığım gibi kendi doktorumuza götürdüm, muayeneden hemen önce hastanede bir günün sonunda ilk kakasını yaptı. Kakası yemyeşil ve çok sümüksüydü, toplu iğne başı kadar kakada kan vardı, doktorum baktı ve işte alerji kakası bu dedi. Bu kadar kıvranmasının ve ağlamasının sebebi  bağırsaklarından bu kakayı atmakta zorlanması ve bu süreçte bağırsaklarında olan tahribatmış, kahroldum! Hamileliğimden beri korktuğum ama doğumdan sonraki ilk günler ve haftalarda karşımıza çıkmayan süt alerjisi sonunda kapımızı çalmıştı!!!!

Tedavi için hemen alerji damlasına başladık ve en önemlisi doktorum yine çok sıkı bir diyete girmemi istedi. İlk etapta süt ve süt ürünleri, çerez, çikolata, çilek, domates gibi alerjen besinler, portakal, greyfurt, mandalin, sirke gibi asitli gıdaları diyetimden çıkardım.

Yediklerimin anne sütüyle Baran'a geçmesi zaman aldığı için, o ana kadar yediklerimden ötürü daha birkaç gün kıvaranacaktı yavrum. Çok canım sıkılıyordu, o ağladıkça çaresiz kalmak beni mahfediyordu, hele benim yediğim şeylerden ötürü böyle kıvranıyor olması beni çıldırtıyordu, çok üzülüyordum.

O gün huzursuzluğu ve ağlamaları geçmiyordu, gece uyuyamamıştı, tüm geceyi ayakta onu sallayarak ya da kucakta gezdirerek geçirdik ama sakinleşmiyordu, aslında çok uyumak istiyor ama uyuyamıyordu. Sabah kulağından iltihap akmış olduğunu farkettim, gece kulağı akmış ve kulağında kurumuştu. Yine toparlanıp apar topar soluğu hastanede doktorumuzda aldım.

Vücut alerjiden çıldırmış, reflü kudurmuş ve reflü de otite sebep olmuş!!! Reflü otite mi sebep olurmuş? dediğinizi duyar gibiyim, evet, olabiliyormuş... Reflü kulağa vurmuş ve kulağı inanılmaz akmış, bir gece önceki sabaha kadar huzursuzlanmasının, yerinde duramamasının sebebi kulağıymış meğer!!!

Kulağın, reflünün ve alerjinin tedavisi için ilaçlarımızı aldık ve ben hemen sıkı bir diyete başladım. Huzursuzluğu çok şükür bitti, emiyor, uyuyor, tekrar gülümsemeye başladı, artık çılgınca ağlamıyor, o kulağı aktıktan sonra rahatladı aslında, kulağın ağrısı inanılmaz canını acıttı sanırım düşündükçe çok üzülüyorum, sürekli kulağının temizliğini yapıyorum, üç gün oldu akıntı hala devam ediyor, doktor kontrolünde takibini yapıyoruz.

Kaka durumu iyiye gidiyor gibi, kulağı için kullandığımız ilaç da kakanın rengini biraz değiştiriyormuş ama zaten tamamen düzelmesi biraz zaman alıcak, takip ediyoruz ama düzelmezse bu bize alerjinin devam ettiğini göstericek ve benim diyetimden alerjiye sebep olabilecek başka besinleri de çıkartacağız. Yatağının başını biraz daha yükselttim, eğimli yatıyor, ana kucağı zaten eğimli, emzirdikten sonra da hemen yatırmıyorum, biraz omzumda geziyoruz. Kakasını çok dikkatli inceliyorum, şuan en büyük takıntım. Birşey yerken zaten aklım gidiyor, diyetimden çıkarmadık ama bu da dokunucak mı diye. Kaka ve tartı takibi yapıyoruz, belki sadece süt alerjisiyle kalmayıp, multi besin alerjisi de çıkabilir, göreceğiz, umarım böyle birşeyle karşılaşmayız o zaman hayatımız daha da zor olucak.

Sen yeter ki sağlıklı, huzurlu ve mutlu ol oğlum, yüzün hep gülsün...
















1 yorum:

  1. Merhaba Baranla nerdeyse ayları aynı olan bir kızım var benim de. Ben de alerji olduğunu düşünüyorum. Gece tok olmasına rağmen çok sık kalkıyor ve aynı yesilimsi sumuksu kaka var. Siz nasıl bir diyet uyguluyorsunuz. Mesela domates demişsiniz ama nerdeyse her yemeğe domates katılır. Ayrıca mi yemiyorsunuz yoksa domates pisince asitik özelliğini mi kaybediyor. Yazınız çok faydalı oldu benim için. Biraz daga bilgi verirseniz sevinirim. Geçmiş olsun.

    YanıtlaSil